LPG kontra diesel – co się bardziej opłaca?
06 September 2018

LPG kontra diesel – co się bardziej opłaca?

Bartłomiej Witkowski

W czasach rosnących kosztów utrzymania samochodu coraz wiecej kierowców zastanawia się, czy korzystniej jest jeździć samochodem na olej napędowy czy LPG.

Koszty paliwa

Przeciętny diesel cechuje się niskim wskaźnikiem spalania w cyklu 100 km. Auto typu kompakt kombi, w zależności od modelu może zużywać 5-8 litrów oleju napędowego. Z kolei analogiczny model napędzany LPG może spalać 8-12 litrów i dodatkowo nieco benzyny krótko po uruchomieniu silnika. Ale biorąc pod uwagę różnice w cenie paliwa, za przejechanie dieslem 100 km możemy zapłacić od kilku do kilkunastu złotych więcej, niż właściciel takiego samego modelu napędzanego gazem LPG.

Koszty utrzymania auta na LPG

Kierowca decydujący się na zamontowanie instalacji gazowej w swoim samochodzie musi się liczyć z dodatkowymi wydatkami oprócz tankowania. Po pierwsze – koszt instalacji, jaki trzeba ponieść na początku, zależny od modelu samochodu i silnika. Jeśli jest to na przykład instalacja sekwencyjna, to może ona kosztować od 1500 do 3000 zł. Jeśli planujemy zakup samochodu pod gaz, dobrze jest najpierw skonsultować się z warsztatem samochodowym, który zajmuje się montażem instalacji gazowych, czy wybrany model można przerobić na gaz i ile kosztuje instalacja. Po drugie – droższy przegląd techniczny (ok. 50 zł) oraz konieczność wymiany filtrów LPG co ok 10000 do 15000 km przebiegu. Po trzecie właściciel auta na gaz musi liczyć się z szybszym zużyciem pewnych części samochodowych takich jak świece zapłonowe, przewody wysokiego napięcia, głowica i zawory oraz olej silnikowy. Ale z kolei właściciel auta z LPG nie musi przejmować się kosztownymi awariami typowymi dla diesla.

Koszty utrzymania diesla

Właściciele samochodów napędzanych olejem napędowym muszą spodziewać się kosztownych napraw, szczególnie, jeśli auto ma na liczniku spory przebieg rzędu 200000 km, albo użytkują samochód głównie do jazdy po mieście, na krótkich trasach. Do najbardziej typowych usterek nowoczesnych diesli należą: zużycie dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła, awaria filtra cząstek stałych, uszkodzenie zaworu EGR, zużycie turbiny lub wtryskiwaczy albo pompowtryskiwaczy.

A zatem każdy, kto zastanawia sie nad tym, co sie bardziej opłaca – diesel czy LPG – musi wziąć pod uwagę ile kilometrów pokonuje w skali roku (czyli kiedy może się zwrócić instalacja LPG) i w jakich warunkach będzie użytkowany jego samochód.

Jak właściwie przechowywać opony i koła?

Jak właściwie przechowywać opony i koła?

Czytaj również

Dodaj komentarz