Chociaż jednoślady na ulicach zazwyczaj widywane są głównie w ciepłych miesiącach, to i zimne znajdują twardych użytkowników tychże pojazdów na drogach. Bez względu na to jakie masz koła w skuterze i czy decydujesz się jeździć tylko o jednej porze roku czy nie – przeszkolenie ze zmian ogumienia Ci się przyda.
Rozmiar
Rozmiar ma znaczenie. O ile w przypadku samochodów można w pewnych granicach żonglować wielkością, profilami i szerokością felg – to nie można tego robić jeżeli chodzi o koła do skuterów i motocyklów. Tego typu kombinacje nie wychodzą właścicielom jednośladów na dobre. W tym przypadku zdecydowanie należy trzymać się norm narzuconych przez producentów pojazdów. W innym przypadku maszyna może zacząć zachowywać się w nieoczekiwany sposób, co może poskutkować wypadkiem. Raczej jednak nie istnieją jakieś szczególne powody dla których właściciele jednośladów mieliby ryzykować przymiarki innych rozmiarów niż tych przewidzianych w standardzie, ale nigdy nie wiadomo co komu przyjdzie do głowy – dlatego lepiej z tym uważajcie. Rozmiar felg i opon w jednośladach właśnie dlatego od początku jest dokładnie określony, że jego parametry mają zapewniać maksymalnie najlepszy komfort, osiągi i bezpieczeństwo w jednym. Skoro jednak nie należy się zbytnio wysilać jeżeli chodzi o dobór rozmiaru, to wydaje się, że sprawa jest banalnie prosta.
Jest to bardzo mylne, ponieważ teraz oprócz rozmiaru należy dobrać coś spośród setek modeli, stopni twardości i różnych firm na rynku. Są one oczywiście przypisane do oczekiwań, jakie możemy stawiać maszynie.
Model opon – miękkość
W takim razie, jaki model należy wybrać? To zależy. Zależy to oczywiście od oczekiwań kierowcy, jego stylu jazdy i rodzaju jednośladu. W przypadku sportowych wersji zazwyczaj wybiera się mieszani gumy no opony, które są dość miękkie. Bierze się to z tego, że takie właśnie dobrze przyklejają się do nawierzchni poprawiając znacznie przyczepność podczas pochyleń pojazdu. Jeżeli jednak twój jednoślad ma być bardziej turystyczny czy zwyczajnie szosowy – niech opony będą nieco twardsze, aby wytrzymywać nieco większe obciążenie. Tego typu gumy przewidziane są właśnie do skuterów i motocykli, które pokonują dystansy w pionowej pozycji. Są oczywiście też kompromisy pomiędzy obiema wersjami – ogumienia, które na środku są twarde a po bokach bardziej miękkie, dzięki czemu w pozycji pionowej nie zużywają się tak bardzo a podczas pochylania się na zakrętach nawierzchni opiera się właśnie ta miękka – klejąca się część opony.
Ciśnienie
Oczywiście oprócz zwyczajnych parametrów dobieranych w drodze zakupu należy zapoznać się także ze znaczeniem ciśnienia w oponach. Jeżeli chodzi o samochody – o zbyt niskim ciśnieniu dowiadujemy się z elektronicznie wyświetlanych nam parametrów lub szybkości z jaką zużywa się bieżnik. Niestety przy jednośladach nie jest to takie proste, przy których właściwe ciśnienie jest w praktyce kwestią życia lub śmierci. Nie rozkłada się ono na cztery koła, ale na dwa – w związku z czym różnice w ciśnieniu mogą mieć znacznie większe skutki odzwierciedlające się w zupełnie innym, utrudnionym prowadzeniu i/lub innych anomaliach, które grożą wypadkiem. Szczególne znaczenie ma to jeżeli chodzi o prowadzenie się przedniego koła.
Zaleca się więc kontrolowanie poziomu ciśnienia w oponach przynajmniej raz w tygodniu i przed każdymi dłuższymi trasami. Ważną wskazówką jest to, że takiego pomiaru trzeba dokonywać „na zimno”, czyli kiedy opony nie są rozgrzane. Minimalizuje to możliwość błędów przy odczycie generowanych przez podwyższoną temperaturę gumy.
Czego nie kupować?
Przy wyborze opon zdecydowanie najpierw warto odpowiedzieć sobie na pytanie: czego na pewno nie należy zakupić.
Zapewne już się domyśliliście – są to oczywiście opony już używane. Ceny może są zachęcające (bo są niższe), ale nie mierzy się to w żadnym stopniu z ryzykiem, jakie podejmujemy. Dlaczego?
Po pierwsze mało kto pozbywa się dobrych opon. Po drugie, jeżeli już są dobre, to najlepiej jest je wyeksploatować do końca przed sprzedażą, inaczej marny z nich pożytek. Dlatego zapamiętajcie – właściwa wysokość bieżnika opony jednośladu wynosi około 7 mm. Dopuszczalne zużycie zazwyczaj oscyluje w około 1,5 mm.
Unikajcie też opon, które były łatane lub naprawiane.