Jak długo może posłużyć sprzęgło w aucie? To zależy od kilku czynników. Jego żywotność jest uzależniona od marki, modelu samochodu, jak i producenta części zamiennych, ale najważniejszy jest sposób użytkowania auta. Samochód używany głównie w trasie będzie miał dłużej sprawne sprzęgło od takiego, którym poruszamy się przede wszystkim po mieście.
Jest to logiczne i nie do przejścia, gdyż żywotność mechanizmu zależy zawsze od stopnia natężenia jego użytkowania w określonym czasie. Pamiętać przy tym należy, że sprzęgło przenosi moment obrotowy i im jest on wyższy, tym większe sprzęgła zużycie. Relatywnie sprzęgło powinno wytrzymać od 40 tys. do 100 tys. km przebiegu auta, ale im jeździmy ostrożniej, bez nagłych zrywów i częstych przełożeń biegów, tym wytrzymuje ono dłużej. Wcześniej czy później następuje jednak konieczność wymiany sprzęgła i dobrze jest znać objawy, które taką wymianę sugerują.
Objawów może być całe mnóstwo, a niektóre będą widoczne jedynie dla mechaników samochodowych. Do najczęstszych jednak, które może rozpoznać sam użytkownik samochodu, należą:
• podczas próby gwałtownego ruszania z miejsca, auto nie reaguje;
• samochód nie przyspiesza pomimo włączonego biegu i pomimo dodawania gazu, a także przy przerzuceniu na biegi piąty i szósty przy jeździe pod górę. Spowodowane jest to ślizganiem się tarczy sprzęgła;
• sprężyna talerzowa dotykając łożyska oporowego, powoduje twardnienie pedału sprzęgła i może oznaczać zużywanie się powierzchni styku;
• w kabinie czuć nieprzyjemny zapach, który może oznaczać zużycie się tarczy sprzęgła. Pierwsze symptomy pojawiają się przy dużym obciążeniu jednostki napędowej, np. przy jeździe pod górę albo przy ruszaniu z miejsca, późniejsze już podczas nawet łagodnej jazdy. Zdarzają się sytuacje niemożliwości ruszenia z miejsca;
• szum albo rodzaj huku dochodzi z okolicy skrzyni biegów, co może być spowodowane uszkodzeniem łożyska sprzęgła. Odgłosy słychać najczęściej po wciśnięciu pedału sprzęgła albo na odwrót, słyszalny szum ustaje właśnie po wciśnięciu pedału;
• występuje tzw. wysokie branie sprzęgła, czyli auto rusza dopiero wówczas, gdy niemalże zdejmujemy nogę z pedału sprzęgła;
• wystąpienie braku możliwości włączenia biegu oznacza konieczność wymiany sprzęgła nawet wówczas, gdy po wymontowaniu okładziny tarczy sprzęgła są wizualnie w dobrym stanie. Zignorowanie takich objawów może prowadzić do wypadania tłumików drgań i, powodować pęknięcie sprężyny talerzowej, co w efekcie może uszkadzać odłamkami inne elementy auta;
• zużyte tłumiki drgań skrętnych powodują nasilające się szarpanie autem podczas ruszania z miejsca. Do takiego uszkodzenia prowadzi zwykle ostra jazda;
Najlepiej przystąpić do wymiany sprzęgła natychmiast po zaobserwowaniu niepokojących objawów i nie skupiać się na jednym zużytym elemencie. Zużyte sprzęgło najlepiej wymienić w całości, gdyż nie tylko raz poniesiemy koszty naprawy, ale i uchronimy inne elementy auta przed nadmiernym zużywaniem, a co ma miejsce w wypadku niesprawnych w pełni części.
Znajdź sprzęgło do swojego samochodu w sklepie https://www.sprzeglo.com.pl/
Zużyte elementy sprzęgła będą powodować szybsze zużywanie się tych nowo zamontowanych, a co za tym idzie, skrócą ich żywotność. To się po prostu nie opłaca, a kompletna wymiana zestawu sprzęgła sprzyja również zachowaniu zdrowszych nerwów.