Zima kojarzy się wielu kierowcom z koniecznością odkuwania lodu z szyb i problemów z uruchomieniem samochodu. By pozbyć się tych problemów można sięgnąć po ogrzewanie postojowe, które po zamontowaniu w samochodzie sprawi, iż nie straszne będą już nawet największe mrozy.

Co to jest i jak działa?

Jest to specjalny system samochodowy, który sprawdza się przede wszystkim przy dużych mrozach i ma nagrzać pojazd przy wyłączonym silniku, w trakcie postoju – stąd jego nazwa. Cały system bazuje na podłączeniu do układu chłodzenia oraz wentylacji samochodu. Zależnie od rodzaju ogrzewania może być również podłączony do baku, by pobierać z niego paliwo bez konieczności uruchamiania silnika. W najbardziej popularnych zestawach pod maską montuje się agregat, który zostaje podłączony do tych układów oraz zasilany jest paliwem ze zbiornika. Całe działanie opiera się na zamkniętym obiegu podgrzewanego płynu chłodniczego, który zależnie od danego miejsca pobiera lub oddaje ciepło. Wskutek funkcjonowania systemu silnik zostaje podgrzany, natomiast ciepłe powietrze kierowane jest do kabiny pojazdu. Silnik startuje przy wyższej temperaturze, więc łatwiej go uruchomić, natomiast przestrzeń dla kierowcy posiada dzięki temu odczuwalną, cieplejszą temperaturę. Wpływa to na większą przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, gdyż szyby nie będą przymarznięte ani zaparowane. W przypadku większości systemów mogą być one wykorzystywane również do chłodzenia pojazdu latem, gdy pozostawiony na pełnym słońcu w upalny dzień może nagrzać się do takiego stopnia, iż nie sposób wejść do wnętrza. Zarówno do ogrzewania, jak i chłodzenia, wystarczy zwykle kilkanaście minut. 

Jakie są rodzaje? 

Możemy podzielić ogrzewanie postojowe według dwóch kategorii: elektryczne oraz spalinowe. Wyróżnia je inny sposób działania oraz źródło zasilania. Z uwagi na występujące różnice inne będą także ich ceny oraz pojazdy w których można je wykorzystać. Mitem jest natomiast to, iż tylko wybrane samochody mogą korzystać z takich systemów, bowiem do każdego modelu można dopasować odpowiedni wariant. Systemy elektryczne są prostsze i przeważnie tańsze, natomiast zwykle nie tak efektywne jak ich spalinowe odpowiedniki. Ich działanie opiera się na grzejniku w kabinie oraz grzałce elektrycznej montowanej w silniku, a całością steruje się z pomocą programatora. By je zamontować potrzebne jest gniazdko o mocy 230 V. 

Ogrzewanie spalinowe (działające przez spalanie paliwa zasysanego z baku) dzieli się na systemy suche oraz mokre. Ten pierwszy rodzaj z wykorzystaniem ciepłego powietrza ogrzewa jedynie kabinę – stosowany jest często w przypadku ciężarówek. Wariant mokry działa na bazie podgrzewania płynu chłodniczego, zwiększając temperaturę silnika, a efektem ubocznym jest ocieplone powietrze wdmuchiwane do wnętrza samochodu. 

Jakie są zalety tego rozwiązania?

Rozważając zainwestowanie w ogrzewanie postojowe warto rozważyć jakie niesie ze sobą korzyści. Z całą pewnością wpływa to na komfort i bezpieczeństwo użytkowania samochodu. Nie trzeba się martwić o zamarznięte szyby w zimie, a to jest przyczyną wielu wypadków w tym okresie roku. Optymalną temperaturę we wnętrzu można uzyskać nawet w kilkanaście minut, więc wystarczy uruchomić system przed wyjściem do pracy i można wsiąść od razu do nagrzanego pojazdu. Dzięki podgrzewaniu silnika ułatwia się jego odpalanie i zwiększa tym samym jego żywotność, a przy tym spala się mniej paliwa. W dłuższej perspektywie rozwiązanie to przynosi zatem wiele korzyści, pozwalając też na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.  

Więcej znajdziesz na: https://www.eberspaecher.pl/produkty/ogrzewania-spalinowe.html

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here